Oulussa oli tarkoitus aloittaa ilmainen, mainosrahoitteinen bussilinja keskustan ja lentokentän välillä. Se jos mikä on monen mielestä väärin.
Koska lupasin alkaa kuvittaa tekstejä, mukana kuva. Koska bussilinja jäi perustamatta, kuva on tavallisesta pussista.
Asiassa on monta bloggauksen ansaitsevaa kohtaa. Esimerkiksi nettikommentointi, uutisointi ja caps lock -tiedotteet. Tässä lineaarinen versio tapahtumien kulusta - soveltuu luettavaksi myös osina.
- Kuka muka asuu keskustassa? Eihän sillä pääse kuitenkaan kotia, törkeää!
- Jos lentää, on varaa maksaa ihan ite, mitään ilmaisbusseja ei tarvita!
- Saako muka eläkeläiset ja työttömät ilmaisia busseja, vaikka nehän just tarvis! Syrjintää!
- Ulkomaalaiset menee kuitenkin takseilla. Ja sitä paitsi ne menee monesti muualle ku keskustaan. Turha linja.
- Tai mitä jos ne ulkomaalaiset menee kuitenkin sillä bussilla? Sittenhän taksit menee konkurssiin.
- Miksi Oulussa enää edes olisi ulkomaalaisia????
- Mainosrahoitteinen? Ai sitten tulee maili täyteen roskapostia ku käyttää bussia? Ja kuitenki varmana tulee jokin premium-versio bussista, josta pitää sitten maksaa, että ei saa mainoksia. Törkeää!
- Pitääköhän rekisteröityä Facebookiin, että pääsee kyytiin? Varmana! Törkeää! En suostu!
"Kalevan saamien tietojen mukaan asiasta on käyty keskusteluja perjantaina, ja poliittiset päättäjät katsoivat, ettei kaupunki keskustele (bussia suunnittelevan osuuskunnan puheenjohtajan Tommi) Auran kanssa asiasta enempää."
Siis mitä?
Kaupungin neuvottelunihkeys, miten se asiaan liittykään, johtui ilmeisesti osin Auran taustasta.
Mutta ne tiedotteet. Olen lukenut useamman, ja niissä on paljon CAPS LOCKIA, hieman erikoisesti KÄYTETTYNÄ. Caps lock -vimmasta kertonee sekin, että Freebus esiintyy välillä myös muodossa FreeBUS. Jos tiedotteisiin on uskominen, media on myös suuri salaliitto. Oulu-lehti julkaisi uusimman tiedotteen Facebookissa. Otteita siitä:
Oulun joukkoliikenteen surkea tila jatkuu---koo, kun poliitikot sekä paikallinen media (KALEVA JA OULULEHTI) on savustanut "ei itselleen mieluisan, hyvä veli kerhoon kuulumattoman toimijan pois KOSKILINJA OY:n valtakunnasta" - kertoi Osuuskunnan tiedottaja hallituksen kokouksen Oulussa (23.11.2014) jälkeen järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.
Ikävintä tämä on kaikille OULULAISILLE normaaleille joukkoliikenteen käyttäjille. Oululaisille päättäjille on tärkeintä se, että keinolla mikä hyvänsä mitään muutoksia ei saa julkisesti esittää tai muutoin astuu väärille varpaille!
NYT kaupunkilaiset saavat päättää onko nykyiset päättäjät toimineet kansalaisia kuuntelevalla tavalla tässä joukkoliikenneasiassa.
FreeBUS OSUUSKUNTA päätettiin purkaa jäsenkokouksessa
Koska lupasin alkaa kuvittaa tekstejä, mukana kuva. Koska bussilinja jäi perustamatta, kuva on tavallisesta pussista.
Asiassa on monta bloggauksen ansaitsevaa kohtaa. Esimerkiksi nettikommentointi, uutisointi ja caps lock -tiedotteet. Tässä lineaarinen versio tapahtumien kulusta - soveltuu luettavaksi myös osina.
1. Tausta
Oulunsalon lentokenttä on maan toiseksi vilkkain kenttä, jolta lähtee jatkuvalla syötöllä lentoja Helsinkiin, Tukholmaan ja ainakin lomakohteisiin. Bussit Oulusta sinne sen sijaan eivät mene kovin vilkkaasti. Silloinkin kun niitä menee, ne menevät juuri silloin, kun lennot eivät.2. Ratkaisuehdotus ja nettikommentoijien viha
Alkuviikosta kerrottiin, että Ouluun tulee mainosrahoitteinen, käyttäjille ilmainen bussi lentokentän ja keskustan välille. Mitä tämä aiheutti ihmisissä? Jos Kalevan kommenteista päättelee, niin lähinnä vihaa. Mm. seuraavista syistä:- Kuka muka asuu keskustassa? Eihän sillä pääse kuitenkaan kotia, törkeää!
- Jos lentää, on varaa maksaa ihan ite, mitään ilmaisbusseja ei tarvita!
- Saako muka eläkeläiset ja työttömät ilmaisia busseja, vaikka nehän just tarvis! Syrjintää!
- Ulkomaalaiset menee kuitenkin takseilla. Ja sitä paitsi ne menee monesti muualle ku keskustaan. Turha linja.
- Tai mitä jos ne ulkomaalaiset menee kuitenkin sillä bussilla? Sittenhän taksit menee konkurssiin.
- Miksi Oulussa enää edes olisi ulkomaalaisia????
- Mainosrahoitteinen? Ai sitten tulee maili täyteen roskapostia ku käyttää bussia? Ja kuitenki varmana tulee jokin premium-versio bussista, josta pitää sitten maksaa, että ei saa mainoksia. Törkeää!
- Pitääköhän rekisteröityä Facebookiin, että pääsee kyytiin? Varmana! Törkeää! En suostu!
3. Uutisointi
Kaleva kertoi sunnuntaina verkossa pikku-uutisen, että kaupunki ei neuvottele Freebusin kanssa."Kalevan saamien tietojen mukaan asiasta on käyty keskusteluja perjantaina, ja poliittiset päättäjät katsoivat, ettei kaupunki keskustele (bussia suunnittelevan osuuskunnan puheenjohtajan Tommi) Auran kanssa asiasta enempää."
Siis mitä?
En tiedä, mitä tämä tarkoittaa. Häh, miksi kaupunki edes on neuvotellut asiasta, mikä on sen rooli tässä hommassa? Vaikuttaako tämä bussin toimintaan? Ehkä Kalevakaan ei tiennyt.
Jälkiviisaana voi päätellä, että ehkä tämä tarkoittaa, että bussi onkin peruttu. Niin uutisoitiin myöhemmin illalla, Asian olisi toki ehkä voinut kertoa aiemminkin selvemmin, mutta kerrankos sitä tekee jutun, jota itsekään ei ymmärrä.
4. Caps lock & salaliittoteoria -tiedottaminen.
Osuuskunta ja Tommi Aura lähestyivät sunnuntaina useaan otteeseen mediaa tiedotteilla, jotka hieman erottuivat uutisvirrasta. En uskalla referoida nimelläni, mitä hänestä netissä puhutaan, mutta kiinnostuneille suosittelen Googlea.Kaupungin neuvottelunihkeys, miten se asiaan liittykään, johtui ilmeisesti osin Auran taustasta.
Mutta ne tiedotteet. Olen lukenut useamman, ja niissä on paljon CAPS LOCKIA, hieman erikoisesti KÄYTETTYNÄ. Caps lock -vimmasta kertonee sekin, että Freebus esiintyy välillä myös muodossa FreeBUS. Jos tiedotteisiin on uskominen, media on myös suuri salaliitto. Oulu-lehti julkaisi uusimman tiedotteen Facebookissa. Otteita siitä:
Oulun joukkoliikenteen surkea tila jatkuu---koo, kun poliitikot sekä paikallinen media (KALEVA JA OULULEHTI) on savustanut "ei itselleen mieluisan, hyvä veli kerhoon kuulumattoman toimijan pois KOSKILINJA OY:n valtakunnasta" - kertoi Osuuskunnan tiedottaja hallituksen kokouksen Oulussa (23.11.2014) jälkeen järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.
Ikävintä tämä on kaikille OULULAISILLE normaaleille joukkoliikenteen käyttäjille. Oululaisille päättäjille on tärkeintä se, että keinolla mikä hyvänsä mitään muutoksia ei saa julkisesti esittää tai muutoin astuu väärille varpaille!
NYT kaupunkilaiset saavat päättää onko nykyiset päättäjät toimineet kansalaisia kuuntelevalla tavalla tässä joukkoliikenneasiassa.
FreeBUS OSUUSKUNTA päätettiin purkaa jäsenkokouksessa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti